Scouting Langenboom

In 2002 zoeken twee ouders voor hun kinderen een jeugdvereniging die wekelijks spelaanbod heeft. Al snel valt de keus op Scouting. Een van de weinig verenigingsvormen waar kinderen niet hoeven te presteren. Niemand is de beste, niemand kan falen. Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Scouting helpt jongvolwassenen uit te groeien naar zelfstandige leiding. Ze starten met een groep van 25 Esta’s onder de vleugels van Scouting Mill.
In 2008 wordt het een zelfstandige vereniging. Scouting Langenboom is uitgegroeid tot een volwaardige vereniging.

Nu ruim 20 jaar later zijn wij in het dorpsbeeld niet meer weg te denken. We zijn een leuke en gezellige scoutinggroep, met een hoop leden die al enige tijd bij de groep zitten. Een groot deel van de vrijwilligers loopt al bij scouting Langenboom rond sinds ze zelf welp waren, wat een enorm hechte groep creëert. Een ander gedeelte bestaat ook uit ouders. Hiermee hebben we ook direct feeling met de ouders van onze leden.Natuurlijk zijn nieuwkomers ook hartstikke welkom en zitten deze er ook zeker tussen en vullen de groep goed aan. Als vereniging staan we er om bekend dat we iedereen in de groep opnemen. Jong en oud. Als vereniging hebben wij maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel. Wij organiseren met regelmaat grote activiteiten voor ons dorp.

Sommige stafleden zijn in verschillende speltakken actief. De speltakken helpen elkaar uit en de kinderen vinden het ook leuk samen met anders speltakken iets te ondernemen.Het voelt als een vriendengroep.

We zijn als groep vooral op buiten gericht.Met goed weer bevinden wij ons ook zoveel mogelijk buiten of in de bossen. We bieden een afwisselend en uitdagend spelaanbod. Bij de jongere speltakken, de welpen, wordt er samen gespeeld en er is ook kennismaking met de scoutingtechnieken.Zo leren ze de eerste pannenkoeken zelf bakken. Bij de oudere speltakken, de scouts en Explorers, gaan de jongeren de scoutingtechnieken beheersen en kunnen ze er veel uitdagende programma’s mee doen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld verschillende routetechnieken gebruiken om een tocht te lopen, vuur maken op verschillende manieren en van alles bouwen met touw en houten palen. Maar ook creativiteit, theater of je eigen maaltijd koken/ bereiden komt voorbij.

Scouting_Langenboom.jpg

Uitdaging!

Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Precies die activiteiten waar de verschillende leeftijdsgroepen plezier in hebben, interesse voor tonen en graag willen doen. Alles draait om uitdaging en plezier. Scouts spelen op een verantwoorde manier en in een veilige omgeving. Om kwaliteit in het spel te brengen, zijn de activiteiten gebaseerd op de spelvisie van Scouting. Deze spelvisie gaat uit van de groei en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dat biedt garantie voor jarenlang plezier bij uitdagende activiteiten. Maar is daar alles mee gezegd? Scouting Langenboom vindt de vraag iets lastiger. Iedere Scoutinggroep vult het anders in. Met als leidraad de visie vanuit Scouting Nederland. Samen spelen en respect voor elkaar staat bij ons hoog in het vaandel. Zelfstandigheid krijg je bij ons met de paplepel ingegoten. We zijn een progressieve Scoutinggroep die programma's maakt die in dit tijdbeeld thuishoren. Had je vroeger alleen het kompas, zo leer je tegenwoordig ook de GPS en smartphone te gebruiken om routes te ontdekken.

Onze visie: “Wij willen een springlevend Scouting Langenboom zijn. Wij bieden een uitdagend spelaanbod, waardoor de jeugdleden zich met plezier kunnen ontwikkelen in de frisse buitenlucht. Dat doen we met respect en waardering voor elkaar, maar ook voor de wereld om ons heen. Er heerst een goede sfeer en daarom voelen mensen zich bij ons thuis.”

Je weet pas wat het is als je het zelf ervaart. Dus loop gewoon eens bij ons binnen, kom proefdraaien, wordt lid, of wordt vrijwilliger!

Tradities

Bij Scouting zijn verschillende tradities. Denk hierbij o.a. aan de kleding. Het openen/sluiten van het groepsdraaien. Ook sommige activiteiten vallen daaronder. Zo kent bijna iedereen in Nederland Heitje voor karweitje.

Openen en sluiten Bij het begin van het groepsdraaien (opkomst genoemd) wordt er “geopend”. Sommige groepen hijsen de vlag. Wij doen dit niet. Bij ons opent elke speltak op zijn eigen manier. Meestal is dit d.m.v. een yell.

Installeren Je hebt een paar keer meegekeken en gespeeld bij een speltak en je besluit dat Scouting écht iets voor jou is. Je wordt lid van Scouting Langenboom wat betekent dat je na een paar maanden geïnstalleerd zult worden als scout. Na het doen van de belofte krijg je als echte scout het speltakteken en het installatieteken op je scoutfit en je ontvangt een groepsdas. Nu hoor je echt bij de groep! Als geïnstalleerd scout ben je betrokken bij en voor langere tijd verbonden aan de groep. Wil je meer weten klik hier.

Scoutfit

De Scoutfit is het tenue dat we allemaal dragen zodat je laat zien dat je bij Scouting hoort.Net als andere verenigingen. De kleur/soort blouse geeft aan bij welke speltak je zit en neemt de ongelijkheid tussen de leden onderling weg. Zo ziet iedereen er hetzelfde uit en is er geen verschil. Bij ons dragen de oudere speltakken een zwarte polo i.p.v. een blouse. Hier is voor gekozen omdat het meer van deze tijd is. Verder dragen alle speltakken een zwart fleecejack voorzien van ons eigen logo.Bij iedere activiteit, zoals de wekelijkse opkomst, het zomerkamp en jaarlijkse groepsactiviteiten doe je als lid van Scouting je Scoutfit aan. Zolang je nog niet bent geïnstalleerd, draag je alleen de blouse/trui dragen, zonder tekens, das en dasring. De meeste onderdelen van de Scoutfit zijn verkrijgbaar bij de Scoutshop via www.scoutshop.nl. De zwarte polo's en fleecejack kunnen via de teamleider besteld worden.